luni, 18 iunie 2007

"Tavaliti in mustar si singe" de Mihaela Michailov; in SUPLIMENTUL DE CULTURA


Tavaliti in mustar si singe
Mihaela Michailov


Ia aripioarele de pui de la Kentucky Fried Chicken si le calca in picioare. Stoarce ketchup-ul pe fata unor obsedati hiperconsumisti, vulnerabilizati de propria lor neputinta de a iesi din vertijul saturatiei. Rodrigo Garcia scrie textele spectacolelor pe care le concepe, violent brute si poetice, si-si alege actorii in functie de afinitati ideologice. A lucrat in publicitate cite 16 ore pe zi si si-a finantat la inceput productiile.

A facut praf structura conventionala a textului teatral si a dramatizat inteligent sloganuri publicitare si brand-uri.

Regizoarea Ioana Paun (a absolvit anul acesta UNATC-ul, MADE IN CHINA fiind examenul ei de licenta) merge pina la capatul experientei delirant consumiste propuse de Garcia. Trei sint operatiile textuale esentiale la care recurge Ioana Paun: concentrarea structurii dramatice a argentinianului anarhic, adaptarea ei la contextul reclamelor romanesti si gasirea corelativului vizual perfect pentru scriitura conflictual monologala a lui Rodrigo Garcia. Dramaturgul merge in adincimea unui trash expresionism consumist pe care il poetizeaza.

Ioana Paun a inteles exact miza si salturile textului lui Garcia, Agamemnon, flagelul produselor care-ti minjesc corpul si-ti rod neuronii si "poezia scurta" a momentelor cind, cu cei mai inocenti ochi, privesti un pepene inainte sa infuleci din el ca un nebun. Nevrotica psihologie a consumatorilor imbuibati de alimente si dependenti de tot felul de pungi, borcane si caserole e exploatata din plin. Isteria e marca unui spectacol care pompeaza la greu ambalaje si continuturi.

Ioana Paun propune un teatru murdar, mirositor, unsuros, lipicios, in spiritul esteticii terciului in care se transforma produsele rulate pe banda si in spiritul gindirii lui Rodrigo Garcia. In MADE IN CHINA sintem tavaliti in mustar dupa care sintem trasi de urechi ca sa putem auzi greierii. Reziduurile devin substanta unui spectacol care teatralizeaza manevrele irezistibile ale produselor omniprezente.

MADE IN CHINA este distopia exceselor. Excesul muncii habotnice la un job care-ti mutileaza creierul, excesul cumparaturilor si fericirea de a-ti privi cosul plin de lucruri total inutile, excesul violentei cu care iti potolesti familia turbata ca nu gaseste printre snacks-uri si perii detergent si baterii sint nodurile tari ale unei lumi robotizate, captate de Ioana Paun in tot ce are ea mai aiuritor. Anesteziate psihic si in acelasi timp hiperactive, personajele sint permanent in virtej si in deriva. Maimutoi care rinjesc si digera non-stop tot ce li se livreaza, tembelizati de rotisorul consumist din jur si cumplit de alienati. Actorii alesi de Ioana Paun merg excelent pe mina marcilor inregistrate si a propunerilor din aceasta montare care-ti intoarce stomacul pe dos.

Un cosmar-cros al familiei supermarket-izate

Universul din MADE IN CHINA e bucatica rupta din cartea lui Gilles Lipovetsky, Fericirea paradoxala (Polirom, Iasi, 2007): "A trecut vremea cumpararii nevinovate si lipsite de griji: iata-ne ajunsi in stadiul reflexiv al consumului erijat in problema, in obiect al indoielii si al interogatiei".

Dilemele alegerii produselor sint personalizate de Alexandru Fifea printr-un joc mimic foarte expresiv. Fifea e un actor-coarda care sare de la homosexualul cool si fragilizat din Fotografii explicite (Studioul Casandra, regia Miruna Dinu), la drogatul care traieste din plin si bea pina nu mai stie de el in Monged (Studioul Casandra, regia Vera Ion), pina la tatal asaltat de ce are de facut intr-un ritm dement, in MADE IN CHINA. Torentul de produse din text e vizualizat sub forma deversarii de pungi, sticle si cutii, care induc permanent tirania dependentei de marca, de marfa, de masca a unui bine ingurgitat haotic.

Spectacolul Ioanei Paun propune un cosmar-cros al familiei supermarket-izate. Sotul tasteaza tacanitor intr-o corporatie in care orice miscare este monitorizata. Fiecare clipa – regizoarea alege sa prelungeasca inspirat acest moment – e o terifianta conectare: la calculator, la telefon, la pauzele in care mintea iti e tot in priza job-ului. Sotia se uita la telenovele si-si asteapta sotul de la magazin, copilul e spalat pe creieri de jocuri. Acasa incepe bataia cu produse, care se termina intr-o baie de singe: sotia si copilul sint tiriti in mustar si pumni pina cind ai senzatia ca din propriile lor corpuri tisnesc produse, pina cind pielea lor miroase sufocant ca un container plin ochi.

Fara nici o mila – si aici e remarcabila forta de a nu mima nici o secunda acest teatru fizic extrem –, corpurile devin guri de scurgere. Toata familia se urca in masina si se opreste mecanic in diverse locuri, care traseaza halucinant drumul spre marele nicaieri: fast-food, cinematograf, stadion. Si, in final, citeva secunde in aer liber, care se sfirsesc cu o... Veti vedea!

Teatrul Desant
MADE IN CHINA, dupa o piesa de Rodrigo Garcia
Regia: Ioana Paun (clasa prof. asoc. Cristian Hadji-Culea si conf. univ. dr. Nicolae Mandea)
Cu: Smaranda Ciceu, Alexandru Fifea, Lari Georgescu, Cristina Gavrus, Lala Misoniki
Multimedia: Maria Draghici